Vandring och hike

Article 10

Att hålla kroppen i trim är viktigt för många människor. Träningshysterin är idag väldigt stor och syns ofta på allt från nyhetssajter till sociala media. När man rör sig blir kroppen starkare och orkar mer, men även sinnet blir stimulerat på ett mycket positivt sätt.

Med det sagt råder det inga tvivel om att träning är bra, men vill man göra träningen ännu bättre kan man testa att flytta träningen från den svettiga gymlokalen och ut i den friska luften. Fakta visar att träning och motion i naturen har stora effekter på sinnet och minskar även stressnivåerna radikalt. Hike eller vandring är därför ett utmärkt alternativ för den som vill röra sig mer, samtidigt som man får uppleva nya platser och fantastiska miljöer.

Listan kan göras lång och en studie visar att utevistelse i naturen kan motverka och dämpa både depressioner och ångest. Som om detta inte skulle vara nog så är hiking en väldigt bra motionsform som både ger styrka och konditionsträning. Träningsformen är lugn, men ändå mycket effektiv. Det betyder att du kan vandra även om du har problem med leder, höfter, rygg eller knän. Det har även sagts att barn som liter av ADHD har uppvisat betydligt mindre symptom när de rör sig mycket och har fått spendera tid i naturen.

Många människor skulle nog hålla med om att det ibland kan kännas omöjligt att ta sig iväg till ett träningspass. Gymmet eller träningslokalerna känns inte lockande och att trängas med andra människor får en att krypa högre upp i soffan och gömma träningsväskan utom synhåll. Har man svårt att komma iväg kan träning utomhus vara det perfekta valet. Samma studie som ovan visar nämligen att träning utomhus är mer beroendeframkallande och att det är fler personer som inte skippar träningen på samma sätt.